Dag 6-10: Amed&Gili's - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Stefan en Lianne - WaarBenJij.nu Dag 6-10: Amed&Gili's - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Stefan en Lianne - WaarBenJij.nu

Dag 6-10: Amed&Gili's

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Stefan en Lianne

12 Oktober 2015 | Indonesië, Gili Trawangan

Het is alweer even geleden dat we wat van ons hebben laten horen. Amed was prima voor die twee nachten, maar niet veel te doen. Het was er best arm, we waren met de scooter te ver doorgereden op zoek naar een snorkelplekje en kwamen in een soort dorp terecht. Hier maakten en verbouwden ze nog alles zelf, woonden ze in bamboe hutjes, dat was best wel confronterend om te zien. We hebben gesnorkeld maar er stond veel stroming dus het was best pittig. Het was wel leuk, want er lag een Japanse boot onder water. Verder was er niet heel veel te doen, dus prima dat we weer verder gingen na twee dagen.

We zijn vanuit Amed met de boot naar de Gili eilanden gegaan. Het zijn drie eilanden: Trawangan, Meno en Air. Wij zaten op Trawangan, de grootste. Het is hier echt net een paradijs, hagelwitte stranden, blauw/groen water en prachtig weer. De eerste dag hebben we lekker aan t zwembad bij t hotel gelegen en 's avonds aan t strand gegeten. Wij zitten aan de rustige kant van t eiland, de andere kant is een stuk drukker, bijna alsof je in Salou oid loopt. De volgende dag hadden we fietsen gehuurd en zijn we naar de andere kant gefietst. Hooguit een half uurtje fietsen, maar wel op een krakkemikkige fiets, op een weg vol kuilen en hobbels of geen weg maar zand. Maar toch heeft het wel iets, want het is prachtig weer, het uitzicht over zee is mooi en je komt langs allerlei leuke strandtentjes. We hebben daar ook lekker een dagje aan t strand gelegen. Aan het eind van de middag komen er zeeschildpadden naar het eiland. Dus we zijn gaan snorkelen en hebben er een gezien. Dat was echt super gaaf! Het enige nadeel was dat het laag water was, er waren veel golven en door alle rotsen kon je niet normaal het water in en uit komen. We zijn ook een paar keer over de rotsen gesmeten door de golven, dus we hebben wat kleine schrammetjes. Maar die zeeschildpad maakte een hoop goed! 'S avonds bij t restaurant bleek er filmavond te zijn, dus hebben we op t strand in zitzakken naar een film gekeken. Heel leuk!
De volgende dag hadden we een snorkeltripje rond de drie eilanden. Dat was ook zooo gaaf! Er was super veel en super mooi koraal, heel veel verschillende soorten gekleurde vissen en ook nog een aantal zeeschildpadden. Bij één haalde die jongen van de boot de schildpad van de bodem omhoog zodat we m goed konden zien. Super gaaf!

S avonds was ik trouwens nog van mn fiets gevallen (gelanceerd eigenlijk), ik had een kuil in de weg niet gezien doordat t donker was en ze geen straatverlichting hadden. Oepsie.. een dikke knie, twee dagen gestrompeld, maar t gaat weer goed. Vandaag hebben we nog een laatste dagje aan t strand gelegen en morgen gaan we weer door.

Een lang verhaal, we hebben hier in totaal ook vier dagen gezeten.

• 12 Oktober 2015 - 16:43

Oma.:

Leuk verhaal weer wat zien jullie toch veel.
    Hier is alles goed.
    Groetjes Oma.

• 12 Oktober 2015 - 19:35

Kitty:

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie!!! Jullie doen ook heel leuke dingen!!! Veel plezier nog!! Xxx

• 12 Oktober 2015 - 21:14

Pap:

Kijk je een beetje uit in het donker fietsen over krakkemikkerige wegen.
    zie reisadvies Buza
    Lokaal gestookte arak

Drink geen lokaal gestookte arak in Indonesië. Lokaal gestookte arak is een illegale en met methanol aangelengde rijstwijn. Er zijn al tientallen doden gevallen door het drinken van lokaal gestookte arak.

Verkeersveiligheid

In vergelijking met Nederland is het wegverkeer chaotisch in Indonesië. Soms lijkt het of er geen verkeersregels zijn. Als u dit niet gewend bent, rijd dan niet zelf. Rijdt u wel zelf? Wees dan zeer alert in het verkeer. Raakt u betrokken bij een verkeersongeluk? Wacht dan altijd op de politie. Ook kunnen de wegen de vaak grote hoeveelheid auto’s niet aan. Hierdoor ontstaan regelmatig files.

Noodsituatie

Heeft u direct hulp nodig? Bel het alarmnummer 110 (politie), 118 (ambulance), 113 (brandweer) (112 vanaf mobiele telefoons).

Nederlandse ambassade in Jakarta

Heeft u hulp nodig? Neem dan contact op met de Nederlandse ambassade in Jakarta.

De ambassade volgt de ontwikkelingen in Indonesië op de voet. Ook publiceert de ambassade een digitale nieuwsbrief met adviezen (‘Ambassade Bulletin’) voor reizigers en de Nederlanders in Indonesië.

• 13 Oktober 2015 - 00:55

Lianne:

We doen voorzichtig hoor. Hier op t eiland mogen alleen fietsen en paard met wagens. Op de scooters doen we ook voorzichtig. Op de echt drukke stukken pakken we een taxi, gaan we niet met de scooter hoor. Straks gaan we met de boot weer naar Bali en met de taxi naar Ubud.

• 13 Oktober 2015 - 12:29

Hans:

Fijn dat de reis mooi is en veel indrukken te verwerken, fietsen